21 MARCA ŚWIATOWY DZIEŃ OSÓB Z ZESPOŁEM DOWNA W NIEBIESKIEJ

Pomyliłam dziś skarpetki
I ubrałam nie do pary
Po co? Na co? I dlaczego?
By dać innym więcej wiary
W to, że są tak samo ważni
W to, że są akceptowani
Że kochani są tak samo
I że mogą być wraz z nami
Inny to nie znaczy gorszy
Nie oznacza też, że sam
Otwórz serce dziś dla innych
Taką radę Tobie dam
Radość tych, dla których jesteś
To wspaniała jest nagroda
Różniąc się od siebie można
Dbać by panowała zgoda.

Autor: Agata Dziechciarczyk

21 marca 2022 br. to nie tylko pierwszy dzień wiosny ale także Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. W tym roku cała społeczność Niebieskiej 21 przyłączyła się do akcji „Dzień kolorowej skarpetki”.

Na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa wszyscy założyli dwie kolorowe nie do pary skarpetki. Dodatkowo na zajęciach plastyczno-technicznych uczniowie wykonali pacynki ze skarpetek.

Święto to ustanowione zostało w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. Celem tego dnia jest podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z zespołem Downa. Data obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa jest symboliczna. Przypada on na 21 dzień, 3 miesiąca w roku ponieważ to właśnie dodatkowy, trzeci chromosom w 21 parze składających się z łańcuchów DNA chromosomów w ludzkich komórkach powoduje występowanie tej wady genetycznej. Stąd też inna nazwa tego zaburzenia – trisomia 21.

Siedzący w kółeczku uczniowie prezentują swoje rożnokolorowe skarpetki

W ramach akcji nauczyciele w klasach przeprowadzili zajęcia, podczas których przybliżyli uczniom wiedzę na temat tego święta a uczniowie odśpiewali refren piosenki pt. „Jesteśmy tu, jesteśmy razem”. Celem akcji było uświadomienie uczniom, że osoby z zespołem Downa mają takie same pragnienia i potrzeby jak osoby zdrowe. Ci ludzie oczekują miłości, uwagi, szacunku i akceptacji.

Poaz wszystkich prac wykonanych podczas zajęć plastyczno-technicznych

W tym dniu chcieliśmy pokazać, że różni nas od nich tak niewiele, jeden dodatkowy, niepasujący chromosom - tak jak nasza dodatkowa niepasująca skarpetka. Budzenie świadomości, empatii, zrozumienia drugiego człowieka oraz otworzenie się na świat powinno rozpocząć się już od najmłodszych lat. Ubrane dziś skarpety „nie do pary”, były sposobem na zwrócenie na siebie uwagi, szansą na porozmawianie o czymś ważnym. Są one symbolem niedopasowania społecznego i genotypowego osób z zespołem Downa, a z drugiej strony dają możliwość pokazania, że nam to nie przeszkadza, że akceptujemy wszystkich, bez względu na to, czy są sprawni w 100%, czy trochę mniej.

Uśmiechnięci uczniowie na szkolnej świetlicy

Nie bez przyczyny w nazwie naszej szkoły mamy również tą magiczną liczbę 21. Każdy nasz uczeń ma prawo czuć się akceptowany i być po prostu sobą. W takiej atmosferze łatwiej rozwinąć skrzydła!!

Jedno jest pewne – dzisiaj pobiliśmy rekord w ilości kolorowych skarpetek w szkole. Tegoroczną wiosnę powitaliśmy kolorami!

Zbliżenie na rożnokolorowe skarpetki uczniów

GALERIA

Opracowanie - Elżbieta Stępak